Mijn naam is Arno en ik werk als Accountmanager. Sinds de overname van Horticoop, eind 2018, ben ik bij Koppert werkzaam in deze rol.
Na meerdere functies te hebben bekleed binnen de tuinbouw bij internationale bedrijven ben ik uiteindelijk bij Horticoop terecht gekomen om gewasbescherming commercieel te ondersteunen. Door de overname door Koppert heb ik de kans gekregen mij nu volledig richten op biologische gewasbescherming en niet ook nog op chemie. Dit past beter bij mij, wat dus erg fijn is.
Met welke onderwerpen houd jij je bezig?
Met welke onderwerpen niet kun je beter vragen; de uitdaging bij Koppert voor mij is keuzes maken. De hele markt ligt open om verder te helpen naar IPM-strategieën. Dit vergt veel ondersteuning, in de vorm van begeleiding en kennissessies, om bewustwording te creëren.
Het onderwerp waar ik afgelopen twee jaar veel energie in heb gestoken is EPR, oftewel de eikenprocessierups. Een behoorlijk uitdagend project, zo heb ik ervaren. Daarnaast ben ik vanuit mijn rol verantwoordelijk voor meerdere distribiteurs, de sierteelt (snijbloemen), bollenteelt, hardfruit en de productgroep Nematoden.
Wat geeft je energie in je baan?
Geen dag is hetzelfde! Je moet best goed kunnen schakelen op de dag zelf. Ik ervaar ons werk daardoor als heel erg dynamisch. Dit geeft soms ook best wel uitdagingen maar die ga ik graag aan. Daarnaast is ons werk ook niet recht toe recht aan maar kent veel hobbels doordat we met levend materiaal werken. En van de vele nieuwe projecten krijg ik veel energie; van het zelf uitdokteren, je bent zowel technisch als commercieel op dat moment aan zet, met je voeten in de klei en vanaf daar iets gaan opbouwen.
Op welke manier probeer jij het verschil te maken?
Doordat ik vrij technisch ben binnen een commerciële functie, geeft dit mij veel zekerheid in mijn rol, waardoor ik echt het gevoel heb de klant goed te kunnen adviseren. Ook probeer ik als een goede brugfunctie te fungeren tussen de dochter Koppert NL en de holding. Mijn energielevel is wellicht bovengemiddeld en met een gezonde dosis enthousiasme weet ik veel mensen te enthousiasmeren, zowel binnen als buiten onze organisatie.
Hoe ziet jouw afdeling er uit?
Wij houden ons bezig met vooral commerciële zaken binnen de tuin- en akkerbouw in Nederland. Dit gaat over alle gewassen waar voor onze organisatie mogelijkheden liggen. We ondersteunen daarnaast onze distribiteurs om bestaande markten uit te bouwen en om nieuwe markten te ontginnen. Bovendien is er regelmatig communicatie met de dochtervestigingen. Koppert heeft in meer dan 30 landen een eigen vestiging en we vinden een goede communicatie tussen alle vestigingen erg belangrijk. De commerciële afdeling bestaat nu uit 9 personen. Er is veel samenwerking met de Consultants binnen Koppert NL. Ook pakken we veel nieuwe projecten op met andere afdelingen binnen Koppert zoals R&D Micro, met Product Managers, met Supply Chain Planning en met TQM. Door deze samenwerkingen ontstaat er ook een bewustwording van elkaars werkveld, wat leidt tot mooie ontwikkelingen. Koppert is met name een kennisinstituut. Kennis verkopen is wat wij kunnen. Wat onze afdeling bijzonder maakt, is dat wij een stevige link weten te leggen tussen wat de markt nodig heeft en wat wij kunnen bieden.
Wat maakt dat jij Koppert als werkgever zou aanbevelen aan anderen?
In mijn loopbaan heb ik voor meerdere bedrijven gewerkt. Meestal zat er achter zo’n bedrijf een investeerder of een ander concern. Waardering is dan soms ver te zoeken. Het gevoel dat wij kregen toen we bij de overname werden ontvangen door Koppert is eigenlijk nooit meer weggegaan. In alles voelt Koppert als je familie, een stel passionisten bij elkaar, waarbij de rode draad is dat je hetzelfde doel nastreeft. Het best haalbare.
Bovendien heb je niet het gevoel een nummer te zijn maar juist iemand die er toe doet. Werk en privé zijn prima in balans, waardering wordt regelmatig uitgesproken en er heerst een zeer fijne bedrijfscultuur. En als er zaken zijn waar we tegen aan lopen, dan word je altijd gehoord en er wordt meegedacht, je staat er nooit alleen in. Groei of doorgroeimogelijkheden zijn eindeloos met de markten die op ons af komen, zowel op nationaal als internationaal niveau. Ik zie mijzelf hier tot mijn pensioen werken; daarmee zeg ik hopelijk genoeg?